Erasmus +, Wissensallianzen, (KA2) — Zusammenarbeit zur Förderung von Innovation und zum Austausch von bewährten Verfahren
Einreichungsfrist: 03.04.2014

Ziel

Erasmus+ hat zum Ziel, Kompetenzen und Beschäftigungsfähigkeit zu verbessern und die Modernisierung der Systeme der allgemeinen und beruflichen Bildung voranzubringen. Im Vordergrund dieses Förderbereichs „Knowledge Alliances“ steht die Förderung der europäischen Zusammenarbeit zwischen Hoschulen und Wirtschaft ( z.B. im Hinblick auf die Ausbildung von Studierenden in unternehmerischem Denken), die Entwicklung bedarfsgerechter interdisziplinärer Curricula und das Beschreiten neuer Wege bei der Bildungsvermittlung .

Förderfähige Aktivitäten:

  • Anstoßen von Innovationen in Hochschulbildung, Wirtschaft und dem weiteren sozioökonom. Umfeld, z.B. gemeinsame Entwicklung neuer Lehr?Lernmethoden, Organisation von Weiterbildungsprogrammen/ aktivitäten mit und in Unternehmen, Entwicklung von Lösungen für  Herausforderungen, Produkt- und Prozessinnovation (Studierende, Lehrende und Praktiker gemeinsam),
  • Unternehmergeist und entsprechende Kompetenzen entwickeln (u.a. Studierende, Forschende, Bildungspersonal und Angestellte aller Fachrichtungen mit entsprechenden Kenntnissen ausstatten und deren Motivation erhöhen, sich in unternehmerischen Aktivitäten zu engagieren),
  • Erfahrungsaustausch/Knowledge-Transfer zw. Hochschulen und Wirtschaft

Prioritäten 2014

  1. Developing basic and transversal skills, such as entrepreneurship, digital skills and multiligualism in all fields of education and training, using innovative and student-centred pedagogical approaches and developing appropriate assessment and certification methods, based on learning outcomes;
  2. Enhancing Information and Communication Technologies(ICT) uptake in teaching and learning, through the support of learning and access to open educational resources (OER) in the education and training fields, supporting ICT-based teaching and assessment practices and by promoting the transparency of rights and obligations of users and producers of digitised content;
  3. Promoting stronger coherence between different EU and national transparency and recognition tools, so as to ensure that skills and qualifications can be easily recognised across borders;
  4. Supporting the adjustment of funding and investment in education and training to new needs and the development of improved funding approaches for skills development, in particular through partnerships and cost-sharing; stimulating debates on efficient and sustainable investment in education and training at European and national level involving all the relevant stakeholders.

In addition:

  • Vocational education and training (Leonardo da Vinci): priority will be given to projects developing partnerships between education and employment (in particular companies and social partners), the development of short-cycle post-secondary or tertiary qualifications in accordance with the European Qualifications Framework (EQF) and focused on potential growth areas or areas with skills shortages, and by aligning VET policies with local, regional and nationaleconomic development strategies.
  • Higher education (Erasmus): priority will be given to projects contributing to the modernisation of Europe’s higher education systems as outlined in the 2011 EU Modernisation Agenda.
  • Adult education (Grundtvig): priority will be given to projects contributing to a reduction in the number of low-skilled adults (re-skilling and up-skilling of adults), including by increasing incentives for adult training, by providing information on access to lifelong learning services, such as information on the validation of non-formal and informal learning and career guidance, and by offering tailored learning opportunities to individual learners.
  • School education (Comenius): priority will be given to projects contributing to improving the attainment of young people, particularly those at risk of early school leaving and with low basic skills, including through high quality and accessible Early Childhood Education and Care (ECEC)services. In addition, priority will be given to projects aimed at revising and strengthening the professional profile of the teaching professions.

Projektform: Wissensallianzen

Budget:  max. 700.000 EUR für 2-jähriges Projekt, max. 1.000.000 EUR für 3-jähriges Projekt

Projektdauer: 2-3 Jahre

Partnerschaft: mind. 6 Einrichtungen aus 3 verschiedenen förderfähigen Ländern (28 Mitgliedsstaaten, Island, Lichtenstein, Norwegen, Türkei, Kroatien, Mazedonien,die Schweizerische Eidgenossenschaft), davon mind. 2 Hochschuleinrichtungen und mind. 2 Unternehmen. Bestimmte Partnerländer kommen zusätzlich zur oben angegebenen Mindestanzahl von Teilnahmeländern hinzu.


<< zurück zur Übersicht      @ E-Mail für weitere Informationen