Erasmus+, EU-Projekte Hochschulbildung (Erasmus), Leitaktion 2: Zusammenarbeit zur Förderung von Innovation und zum Austausch von bewährten Verfahren
Einreichungsfrist: 31.03.2015

Ziel

Erasmus+ hat zum Ziel, Kompetenzen und Beschäftigungsfähigkeit zu verbessern und die Modernisierung der Systeme der allgemeinen und beruflichen Bildung voranzubringen. Schwerpunkt dieser Leitaktion (KA2) ist die Entwicklung, Transfer und / oder Umsetzung von innovativen Praktiken auf lokaler, regionaler, nationaler oder europäischer Ebene.

Förderfähige Aktivitäten:

  • Curricula, Kurse, gemeinsame Studienprogramme und Module (einschließlich e-Modulen), Einbeziehung eines breiteren Spektrums an Lernformen (Lernen im Fernunterricht, in Teilzeit, modulares Lernen);
  • Materialien und Methoden, pädagogische Ansätze und Instrumente zu Lern-, Unterrichts-oder Ausbildungszwecken;
  • projektbezogene Zusammenarbeit, Peer-Learning, Workshops, virtuelle Labors, virtuelle Kooperationsräume;
  • Vernetzungsaktivitäten;
  • Ausarbeitung und Umsetzung strategischer Kooperationspläne;
  • Aktivitäten zu Informations-, Anleitungs-, Coaching-oder Beratungszwecken;
  • Befragungen, vergleichende Analysen, Datensammlungen, Untersuchung von Fallbeispielen;
  • Beschreibung von Qualitätsstandards und Kompetenz-bzw. Berufsprofilen;
  • Verbesserung von Qualifizierungsrahmen, Übertragung von Studienleistungen, Qualitätssicherung, Anerkennung und Validierung;
  • Ausbildungs-, Lehr-und Lernaktivitäten.  

Prioritäten 2015 (das Projekt muss entweder mind. eine horizontale Priorität oder mind. eine sektorspezifische Priorität treffen).

Horizontale Prioritäten

  • Developing basic and transversal skills (such as entrepreneurship, digital skills and language competences) in all fields of education, using innovative and learner-centred pedagogical approaches and developing appropriate assessment and certification methods.
  • Developing new approaches to strengthen the education and training paths of prospective and practicing educators; equipping them with all competences and skills needed to deliver high quality services and address increasingly diverse needs e.g. those posed by multicultural societies.
  • Enhancing digital integration in learning, teaching, training: promoting access to and learning through Open Educational Resources (OER); supporting  ICT-based teaching and training, as well as ICT-based assessment practices
  • Contributing to the development of a European Area of Skills and Qualifications: promoting stronger coherence between different EU and national transparency and recognition tools.
  • Supporting innovative projects aimed toreduce disparities in learning outcomes affecting learners from disadvantaged backgrounds/with fewer opportunities–including learners with disabilities.

Sektorspezifische Prioritäten 2015 für die Hochschulbildung:

1. Supporting higher education institutions to implement the necessary reforms in line with the 2011 EU Modernisation Agenda and its priority areas:increase attainment levels; improve the quality and relevance of higher education; strengthen quality through mobility and cross-border cooperation; make the knowledge triangle work; improve governance and funding. A particular focus will be placed on projects that:

  • support activities that help attune curricula to current and emerging labour market needs and equip the young generation with transversal skills such as entrepreneurship, by developing active cooperation between HEI and partners from outside academia: enterprises, professional organisations, chambers of commerce, social partners, local/regional bodies etc.;
  • support activities to develop innovative strategies to boost mobility or ways to remove obstacles to mobility in higher education providing more opportunities for students to gain additional skills through study or training abroad; projects can also support virtual mobility that are embedded in a global strategy for the effective integration of ICT in the participating HEIs;
  •  strengthen the links between education, research and business to promote excellence and regional development;
  •  aim at increasing the number of graduates, widening the participation and raising completion rates of underrepresented groups and non-traditional learners, enhancing lifelong learning via the creation of flexible learning paths, developing ways to increase the social responsibility of higher education institutions;

2. Supporting the implementation of the 2013 Communication on Opening Up Education: promoting the development of new modes of delivery, in particular the integration of a greater variety of study modes (distance, part-time, modular learning) through new forms of personalised learning, strategic use of open educational resources, virtual mobility, blended mobility and virtual learning platforms; as well as stimulating the internationalisation of Europe’s higher education systems in Europe and beyond.

Projektform: strategische Partnerschaften (frühere Schulpartnerschaften, multilaterale Projekte und Netzwerke)

Fördersumme: max. 150.000 EUR pro Jahr

Projektdauer: 2-3 Jahre

Partnerschaft: mind. 3 Einrichtungen aus verschiedenen förderfähigen Ländern (28 Mitgliedsstaaten, Island, Lichtenstein, Norwegen, Türkei und Mazedonien).


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