Erasmus+, EU-Projekte Berufliche Bildung (Leonardo da Vinci), Leitaktion 2: Zusammenarbeit zur Förderung von Innovation und zum Austausch von bewährten Verfahren
Einreichungsfrist: 31.03.2015

Ziel

Erasmus+ hat zum Ziel, Kompetenzen und Beschäftigungsfähigkeit zu verbessern und die Modernisierung der Systeme der allgemeinen und beruflichen Bildung voranzubringen. Schwerpunkt dieser Leitaktion (KA2) ist die Entwicklung, Transfer und / oder Umsetzung von innovativen Praktiken auf lokaler, regionaler, nationaler oder europäischer Ebene.

Förderfähige Aktivitäten:

  • Curricula, Kurse, gemeinsame Studienprogramme und Module (einschließlich e-Modulen), Einbeziehung eines breiteren Spektrums an Lernformen (Lernen im Fernunterricht, in Teilzeit, modulares Lernen);
  • Materialien und Methoden, pädagogische Ansätze und Instrumente zu Lern-, Unterrichts-oder Ausbildungszwecken;
  • projektbezogene Zusammenarbeit, Peer-Learning, Workshops, virtuelle Labors, virtuelle Kooperationsräume;
  • Vernetzungsaktivitäten;
  • Ausarbeitung und Umsetzung strategischer Kooperationspläne;
  • Aktivitäten zu Informations-, Anleitungs-, Coaching-oder Beratungszwecken;
  • Befragungen, vergleichende Analysen, Datensammlungen, Untersuchung von Fallbeispielen;
  • Beschreibung von Qualitätsstandards und Kompetenz-bzw. Berufsprofilen;
  • Verbesserung von Qualifizierungsrahmen, Übertragung von Studienleistungen, Qualitätssicherung, Anerkennung und Validierung;
  • Ausbildungs-, Lehr-und Lernaktivitäten.  

Prioritäten 2015 (das Projekt muss entweder mind. eine horizontale Priorität oder mind. eine sektorspezifische Priorität treffen).

Horizontale Prioritäten

  • Developing basic and transversal skills (such as entrepreneurship, digital skills and language competences) in all fields of education, using innovative and learner-centred pedagogical approaches and developing appropriate assessment and certification methods.
  • Developing new approaches to strengthen the education and training paths of prospective and practicing educators; equipping them with all competences and skills needed to deliver high quality services and address increasingly diverse needs e.g. those posed by multicultural societies.
  • Enhancing digital integration in learning, teaching, training: promoting access to and learning through Open Educational Resources (OER); supporting  ICT-based teaching and training, as well as ICT-based assessment practices
  • Contributing to the development of a European Area of Skills and Qualifications: promoting stronger coherence between different EU and national transparency and recognition tools.
  • Supporting innovative projects aimed toreduce disparities in learning outcomes affecting learners from disadvantaged backgrounds/with fewer opportunities–including learners with disabilities.

Sektorspezifische Prioritäten 2015 für die Berufliche Bildung:

  • supporting the development of high quality VET with a strong work-based learning component (including apprenticeships and dual learning models), involving strong partnerships between education and employment (in particular companies and social partners);
  • increasing the labour market relevance of VET provision and reducing skills mismatches and shortages in economic sectors through timely adaptation of curricula and qualifications profiles and establishment of stable partnerships between VET providers and economic actors, including social partners, development agencies, bodies in innovation systems, chamber of commerce.
  •  increasing transparency and mutual trust between VET systems through streamlined and coherent implementation at national level of ECVET and EQAVET recommendations; 
  • fostering the promotion of easily accessible and career oriented continuing VET, including for the least likely to take part in such learning opportunities;
  • promoting the development of skills and competences of teachers and trainers, with a particular focus on work-based teaching, partnerships between school teachers and in-company trainers, and training of in-company trainers.

Projektform: strategische Partnerschaften (frühere Schulpartnerschaften, multilaterale Projekte und Netzwerke)

Fördersumme: max. 150.000 EUR pro Jahr

Projektdauer: 2-3 Jahre

Partnerschaft: mind. 3 Einrichtungen aus verschiedenen förderfähigen Ländern (28 Mitgliedsstaaten, Island, Lichtenstein, Norwegen, Türkei und Mazedonien).


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