Logo Pädagogische Hochschule Ludwigsburg

http://www.ph-ludwigsburg.de/16729.1.html

18-01-2020

seit 2011

Books

  • Engel, J. & Fest, A. (2016). Komplexe Zahlen und ebene Geometrie. De Gruyter, Berlin, 3. erweiterte Auflage, 214 Seiten
  • Batanero, C., Chernoff, E., Engel, J. Lee, H. y Sánchez, E. (2016). Research on Teaching and Learning Probability. ICME-13. Topical Survey Series. New York: Springer 
  • Engel, J. (Hrsg, 2017). Promoting Understanding of Statistics about Society. IASE Roundtable Conference : Berlin, Germany, 2016 Conference Proceedings ISBN number: 9789073592377. Online: iase-web.org/Conference_Proceedings.php= Promoting_Understanding_of_Statistics_about_Society_2016
  • Engel, J. (2018). Anwendungsorientierte Mathematik: Von Daten zur Funktion. Springer, Heidelberg. 2. Vollständig überarbeitete Auflage, 371 Seiten

 

Refereed Journals

2015

  • Sproesser, U; Engel, J. & Kuntze, S. (2015). Einflussfaktoren auf die Entwicklung von Statistical Literacy und von Sichtweisen auf zufallsbedingte Variabilität in der achten Realschulklasse. Lernen und Lernstörungen 4, 115-129
  • Nuerk, H.C., Engel, J. & Martignon, L. (2015), Statistical Literacy: Eine Basiskompetenz in der Informationsgesellschaft. Lernen und Lernstörungen, 4(2), 85-90.
  • Engel, J. & Martignon, L. (2015), Dynamisch-interaktive Visualisierung  elementarer Konzepte zu Daten und Wahrscheinlichkeiten, Lernen und Lernstörungen, 4(2), 139-145.
  • Kaufmann, A.  & Engel, J. (2015), Inferenzstatistik per Simulation: Bootstrap-Konfidenzintervalle in der Sekundarstufe II mit Excel. Stochastik in der Schule, 35 (2), 14-20
  • Kuntze, S., Vargas, F., Martignon, L. & Engel, J. (2015). Competencies in understanding statistical information in primary and secondary school levels: An inter-cultural empirical study with German and Colombian students. Avances de Investigación en Educación Matemática (AIEM), (7), 5-25 

2016

  • Sproesser, U, Engel, J. & Kuntze, S. (2016). Fostering self-concept and interest for statistics through statistics-specific learning environments. Statistics Education Research Journal
  •  Engel, J. (2016),  Funktionen, Daten und Modelle: Vernetzende Zugänge zu zentralen Themen der (Schul-)Mathematik. Journal für Mathematik-Didaktik
  • Engel, J. (2016). Open data at the interface of mathematics and civics education: Challenges of the data revolution for the statistics curriculum. Journal of Mathematics and Statistical Sciences 2 (5)

2017

2018  

  •  Sproesser, U., Kuntze, S. & Engel, J. (2018)  Using Models and Representations in Statistical Contexts. Journal für Didaktik der Mathematik,  25 Seiten

2019

  • Engel, J. (2019) Statistical Literacy und Gesellschaft: Was ist Zivilstatistik? In: Stochastik in der Schule. 39(2), 2-12
  • Engel, J. & Schiller, A. (2019) Visualisierung von Daten: Bilder, die Geschichten erzählen., In: Der Mathematikunterricht 65(1), S. 8-19.

 

 

Book Chapters

2013

  •  Engel, J. & Sproesser, U. (2013). Mathematik und der Rest der Welt: Von der Schwierigkeit der Vermittlung zwischen zwei Welten. In J. Sprenger, A. Wagner & M. Zimmermann  (Hrsg.), Mathematik lernen, darstellen, deuten, verstehen (145-159). Wiesbaden: Springer.
  •  Engel, J. & Sproesser, U. (2013). Mathematik und der Rest der Welt. Von der Schwierigkeit der Vermittlung zwischen zwei Welten. In: J. Sprenger, A. Wagner & M. Zimmermann (Hrsg.), Mathematik lernen, darstellen, deuten, verstehen. Springer Spektrum: Heidelberg

2014

  • Engel, J. (2014). Vorstellungen zu Fraktalen on Mathematik, Natur und Kunst. In: Hubert Sowa, Alexander Glas, Monika Miller (Hrsg.) Bildung der Imagination. Band 2: Bildlichkeit und Vorstellungsbildung in Lernprozessen. Athena Verlag: Oberhausen, S. 563 – 574
  • Engel, J. (2014). Change point detection tasks to explore students’ inferential reasoning. In: T Wassong, D. Frischemeier, P. Fischer, R. Hochmuth, P. Bender (Hrsg.), Mit Werkzeugen Mathematik und Stochastik lernen.  S. 113-125, Springer: Heidelberg 

2015

  • Biehler, R. & Engel, J. (2015). Leitidee Daten und Zufall. In: Bruder, R., Hefendehl-Hebeker, L., Schmidt-Thieme, B., Weigand, H.-G. (Hrsg.) Handbuch der Mathematikdidaktik. S. 221-251, Springer: Heidelberg.

2017

  • Engel, J. & Grübel, R. (2017). Bootstrap – oder die Kunst, sich selbst aus dem Sumpf zu ziehen. In: Steuding,J. & Volkert, K.  (Eds.): Facetten der Mathematik. 85 Jahre Mathematische Semesterberichte. Springer Verlag, S. 201-218 

2018

  • Engel, J. & Orthwein, A. (2018). The Six Loses: Risky Decisions Between Probabilistic Reasoning and Gut Feeling . In: C. Batanero and E. J. Chernoff (Eds), Teaching and Learning Stochastics. Advances in Probability Education Research, Springer, New York, 261-274?
  • Engel, J.; Schiller, A. (2018). Zivilgesellschaftliches Engagement und Statistical Literacy: Was ist Zivilstatistik? In: Th. Knubben (Hrsg.): Weltkulturatlas. Kutur in Zeiten der Globalisierung,s. 77-102. 

 

Conference Proceedings Refereed

2013

2014

 

2015

2016

  •  Engel, J.; Gal, Iddo; Ridgway, J. (2016), Mathematical Literacy and Citizen Engagement: the role of Civic statstics. Proceedings 13th International Congress on Mathematical Education, 13th International Congress on Mathematical Education, Hamburg 24-31, 2016
  • Engel, J. (2016). Between Fear and Greed: The Six Looses. . Proceedings 13th International Congress on Mathematical Education , 13th International Congress on Mathematical Education, Hamburg 24-31, 2016
  •  Frischemeier, D., Biehler, R. & Engel, J. (2016). Competencies and dispositions for exploring micro data with digital tools. Proceedings IASE Roundtable Conference on Promoting Understanding of Statistics about Society. Berlin, 2016
  •  Engel, J., Schiller, A., Frischemeier, D. & Behler, R. (2016). Statistics Education and Monitoring Progress Towards Civil Rights. Proceedings IASE Roundtable Conference on Promoting Understanding of Statistics about Society. Berlin, 2016
  •  Schiller, A. & Engel, J. (2016). Civic Statistics and the Preparation of Future Secondary School Mathematics Teachers. Proceedings IASE Roundtable Conference on Promoting Understanding of Statistics about Society. Berlin, 2016 

2019

 

Weitere Conference Proceedings

2013

  •  Sproesser, U., Kuntze, S. & Engel, J. (2013a). General cognitive and reading abilities as impact factors on statistical literacy. In A. M. Lindmeier & A. Heinze (Eds.). Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 5, p. 170. Kiel, Germany: PME.  
  •  Sproesser, U., Kuntze, S. & Engel, J. (2013b). Einflussfaktoren auf Statistical Literacy – erste Ergebnisse einer Studie mit Schülerinnen und Schülern der 8. Realschulklasse. In G. Greefrath, F. Käpnick & M. Stein (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2013. Münster: WTM.
  •  Engel, J.& Erickson, T. (2013). Informal Inferential Reasoning: a Computer-based Training Environment  World Statistics Congress, Hong Kong,  http://www.statistics.gov.hk/wsc/IPS112-P1-S.pdf

2014

  • Engel, J. (2014). Open data, civil society and monitoring progress: challenges for statistics education. In: K. Makar, B. de Sousa & R. Gould (Eds.), Sustainabiity in statistics education. Proceedings oft he Ninthe Internatonal Conference of Teaching Statstics (ICOTS9, July 2014), Flagstaff, Arizona, USA. Voorburg, The Netherlands: International Statistical Institute. icots.info/9/proceedings/pdfs/ICOTS9_4F4_ENGEL.pdf
  •  Sproesser, U., Engel, J. & Kuntze, S. (2014). Der Einfluss einer statistikbezogenen Unterrichtseinheit auf Selbstkonzept und Motivation bei Achtklässlern. In J. Roth & J. Ames, Beiträge zum Mathematikunterricht 2014. Münster: WTM.
  • Sproesser, U., Kuntze, S. & Engel, J. (2014). A multilevel perspective on factors influencing students' statistical literacy. Invited and refereed paper. Proceedings of the 9th International Conference in Teaching Statistics ICOTS-9, Flagstaff, USA. http://iase-web.org/icots/9/proceedings/pdfs/ICOTS9_7E2_SPROESSER.pdf

2016

  •  Engel, J. (2016). Mathematische Bildung und Gesellschaft: Die Rolle von Zivilstatistik. Beiträge zum Mathematikunterricht.
  •  Engel, J.; Gal, Iddo; Ridgway, J. (2016), Mathematical Literacy and Citizen Engagement: the role of Civic Statstics. Proceedings 13th International Congress on Mathematical Education, 13thInternational Congress on Mathematical Education, Hamburg 24-31, 2016

·      Engel, J. (2016). Between Fear and Greed: The Six Looses. . Proceedings 13th International Congress on Mathematical Education, 13thInternational Congress on Mathematical Education, Hamburg 24-31, 2016

·      Frischemeier, D., Biehler, R. & Engel, J. (2016). Competencies and dispositions for exploring micro data with digital tools. Proceedings IASE Roundtable Conference on Promoting Understanding of Statistics about Society. Berlin, 2016

·      Engel, J., Schiller, A., Frischemeier, D. & Biehler, R. (2016). Statistics Education and Monitoring Progress Towards Civil Rights. Proceedings IASE Roundtable Conference on Promoting Understanding of Statistics about Society. Berlin, 2016

·       Schiller, A. & Engel, J. (2016). Civic Statistics and the Preparation of Future Secondary School Mathematics Teachers. Proceedings IASE Roundtable Conference on Promoting Understanding of Statistics about Society. Berlin, 2016

·      Engel, J. (2016). Mathematische Bildung und Gesellschaft: Die Rolle von Zivilstatistik. Beiträge zum Mathematikunterricht.

·      Engel, J. (2017).  Exploring Civic Statistics with CODAP. In: P. Kovacs (Ed): Challenges and Innovations in Statistics Education. Multiplier Conference of PROCIVICSTAT: Szeged (Hungary), September 7-9, 2017. Conference Proceedings. http://www.eco.u-szeged.hu/english/research/scientific-publications/challenges-and-innovations-in-statistics-education/joachim-engel

·      Schiller A. & Engel, J. (2017). The importance of statstical literacy for democracy – civic education through statistics.  http://www.eco.u-szeged.hu/english/research/scientific-publications/challenges-and-innovations-in-statistics-education/achim-schiller-joachim-engel

·      Engel, J. (2018). Lehren und Lernen aus Daten: Data Science als Perspektive des Mathematik- und Informatikunterrichts. In: G. Pinkernell & F. Schacht (Hrsg.) Digitales Lernen im Mathematikunterricht. Herbsttagung vom 22.-24. 9.2017 an der PH Heidelberg. Franzbecker: Hildesheim

·      Engel, J., Erickson, T. & Martignon, L. (2018).Teaching and learning about tree-based methods for exploratory data analysis.. In: Sorto, A. (Ed.)  Looking back, looking forward. Proceedings of the Tenth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS10, July, 2018), Kyoto, Japan. Voorburg, The Netherlands: International Statistical Institute. 

·      Engel J. & Frischemeier D. (2018). Statistical Literacy and Civic Engagement: Teaching and Learning with Data about Society. In Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Hrsg.) Beiträge zum Mathematikunterricht 2018 (S. 79 - 80). Münster: WTM-Verlag.

·      Schiller, A. & Engel, J. (2018).  Civic Statistics in the training of pre-service mathematics teachers . Beiträge zum Mathematikunterricht (4 Seiten)

Weitere Publikationen

  •  Engel, J. (2015), Statistik und Zivilgesellschaft: Offene gesellschaftlich relevante Daten als Chance und Herausforderung statistischer Bildung – Ein neues EU –Projekt lädt Lehrkräfte zur Mitarbeit ein. Stochastik in der Schule 35(3)
  •  Sproesser, U.; Engel, J. & Kuntze, S. (2015). Abstieg oder Klassenerhalt? – Statistische Kennwerte rund um die Fußballbundesliga ermitteln. RAAbits Realschule Mathematik
  • Sproesser, U.; Engel, J. & Kuntze, S. (2016). Warten auf den nächsten Geysir-Ausbruch.  Mathematiklehren 216
  • Engel, J. (2017).  Learning from data about society: perspectives and experiences from ProCivicStat. In: Biehler, R. et al. (Eds.): Paderborn Symposium on Data Science Education at School Level 2017:?The Collected Extended Abstracts , 59-66
  • Wacker, A., Fend, H., Bohl, T., Rehm, M., Engel, J., Rohlfs, C. (2019). Die Einheit der Bildungswissenschaften und die Vielfalt ihrer Disziplinen und Forschungsfelder. heiEDUCATION Journal

 

Veröffentlichungen im Internet/ Webinare

·      Engel, J. (2018). Learning from Data about Society: Perspectives and Experiences from ProCivicStat.Webinar im Rahmen der Data Science Education Meetup, Concord Consortion, Emeryville, CA, 116 Minuten

·       Engel, J. (2019).Cultura estadística y sociedad: ¿Qué es la estadística cívica?Eingeladener Hauptvortrag auf III Congresso Internacional Virtual de Educacion Estadistica, 94 Minuten

 

·       Promoting Civic Engagement via Exploration of Evidence: Challenges for Statistics Education.Homepage des im Rahmen von Erasmus+ geförderten Projektes (2015-2018)

Poster Presentations

  •  Sproesser, U., Engel, J., Kuntze, S. & Nuerk, H.-C. (2014, März). Einflussfaktoren auf Statistical Literacy. Posterpräsentation auf der GEBF. Frankfurt, Germany
  • Engel, J., Erickson, T. (2014). The Data Game “Epidemic: A Computer Based Training Environment forInformal Inferential Reasoning. ICOTS 10, Flagstaff, AZ http://icots.info/icots/9/proceedings/pdfs/ICOTS9_P31_EngelErickson.pdf

 

© Pädagogische Hochschule Ludwigsburg